vrijdag 7 november 2008

(s)chatjes !

Leer mij niet wat chatten is met 3 puberdochters. Met de linkerhand worden de sms-jes uitgewisseld, met de rechterhand worden een vijftal chatsessies gevolgd en ondertussen dreunen de beats door de oortjes van de Ipod. Probeer ze dan maar eens aan tafel te krijgen voor de soep koud is. IM hoort ontegensprekelijk tot de leefwereld van onze jongeren.

Maar wat doe je er als bib mee?
Je een cool imago aanmeten om voeling te krijgen met deze afhakende doelgroep? Vergeet het! Chatten is veel roddelen en kletsen over alles en nog wat, vooral over de vriendjes en vriendinnen. En ja, soms ook informatie vragen over de schooltaken. Maar ik denk niet dat door een rol voor de bib is weggelegd. Het zijn antwoorden op vragen waarbij je als ouder moet vaststellen dat je eigen schooltijd veel te ver achter de rug ligt.

En wat doe je met dat gehanteerde taaltje? Ga je als bibliotheekmedewerker converseren in 'Algemeen Beschaafd Chats' of een imitatie proberen van hun typische chatconversaties? Dat vergt heel wat ervaring en permanente oefening en ik zie hiervoor niet direkt mogelijkheden weggelegd in mijn bibliotheek. En met dat 'net niet' taaltje maak je je snel hopeloos belachelijk.

En, hoor ik je al opmerken, kunnen we IM dan niet gebruiken in de informatiebemiddeling? Mag ik dan een tegenvraag stellen? Wat biedt IM hier meer aan mogelijkheden dan bijvoorbeeld een vraag gesteld via e-mail? Zelf zie ik het enige voordeel dat je sneller tot vraagverduidelijking kan komen, maar daarna lijkt de traditionele mail me zeker zo handig.

1 opmerking:

Alex van der Sluis zei

Hmmm wat heeft dit met de website chatjes te maken ? Zitten uw dochters daarop ?

Bam - Moderator Chatjes