zondag 16 november 2008

Fietsen in web 2.0

In mijn profiel kan je lezen dat ik wel wat tijd op de fiets doorbreng. Zo maak ik jaarlijks een meerdaagse fietstrip met mijn schoonbroer en de route uitstippelen was en is telkens weer één van de leuke bijkomstigheden. En ook hier brengt web 2.0 heel wat extra plezier. zo kunnen we sinds de start van Google Maps onze ritten uittekenen op computer (met automatische afstandsteller) en de voorstellen uitwisselen. Door de link met Google Earth kunnen we onze route vooraf reeds virtueel aftrappen (erg knap in de 3D-modus) of nadien zitten nagenieten. Sinds deze zomer ben ik bovendien de trotse bezitter van een fiets-gps waardoor de beleving nog completer wordt. Gereden trajecten kan ik vanuit de gps opladen naar de computer en bekijken op de kaarten van Google Maps of omgekeerd op de pc uitgetekende ritten downloaden naar de gps en deze, inclusief de nodige aanwijzingen, fietsen. Bovendien ben ik niet de enige bezitter van een gps en biedt het web mij reeds op diverse sites een keur aan gps-trajecten die anderen mij hebben voorgereden, mooi geordend op plaats, niveau, traject, enz.
Laatst zag ik in een publicatie een advertentie voor een lichtgewicht filmcamera die kon bevestigd worden op een fietshelm. Misschien kan binnenkort het thuisfront meegenieten van de fietsavonturen van pa in Frankrijk.

Geen opmerkingen: