dinsdag 11 november 2008

Een podje luisteren

Podcasts zijn best een boeiende web 2.0 toepassing: een radio-uitzending herbeluisteren, een luisterboek meepikken... Alleen blijft de vraag of je als bibliotheek in dit reeds aanzienlijke aanbod een plaats kan verwerven. Ik kan me goed voorstellen dat je een podcast maakt van die lezing of dat optreden in je bib. Maar zijn er nadien ook luisteraars die je podcast binnenhalen en beluisteren? De echte geïnteresseerden waren toch aanwezig op die activiteit?
Bovendien kan ik me best inbeelden dat het ruwe opnamemateriaal nog wat nabewerking kan gebruiken: storende geluiden verwijderen, pauzes knippen, herhalingen vermijden, ... Je wil toch zeker niet dat je podcast bij je luisteraars herinneringen oproept aan de dia- en videoavonden van weleer; enkel boeiend voor de maker van de opname maar oervervelend voor de kijker/luisteraar. Dus zomaar snel een opname het web opgooien lijkt me niet zinvol.
In mijn bibliotheekverleden kan ik me maar weinig gebeurtenissen inbeelden die ik via een podcast met mijn gebruikers had willen delen. Het sop en de kool nietwaar!

Het lijkt me daarentegen wel zinvol je gebruikers via website of blog te attenderen op het bestaan van podcasts. Of misschien wel opname in je (online)catalogus.

Geen opmerkingen: