zondag 16 november 2008

LibraryThing

Mijn eerste kennismaking met LibraryThing dateert al van het najaar 2006, maar mijn eerste ervaring was niet zo positief. In een poging om mijn persoonlijke bibliotheek in te voeren (hoofdzakelijk Nederlandstalig)vond ik weinig terug in de beschikbare databanken en ik had weinig zin om in mijn vrije tijd nog een beetje aan catalografie te doen. Toen het VCOB een halfjaartje later liet weten dat voortaan ook de Openvlacc bevraagbaar was vanuit Librarything heb ik een nieuwe poging ondernomen. En driewerf hoera, zogoed als elk werk uit mijn bibliotheek kon ik overnemen.

Als je echt de intentie hebt om je volledige bibliotheek op te nemen, zijn de 200 gratis titels natuurlijk snel opgesoepeerd. Ik heb dan ook een levenslang lidmaatschap genomen. Nadien wel wat tijd geïnvesteerd om alle titels in te voeren (ook de boeken van mijn vrouw zitten er bij). Dat invoeren gaat trouwens heel snel. Ik steek alleen wat meer tijd in het toevoegen van de omslagillustratie die, als je een snelle invoerder bent, niet steeds beschikbaar is. Ik vul de Openvlacc-informatie ook meestal nog aan met de korte inhoud van het boek. Sinds ik mijn retro-catalografie achter de rug heb probeer ik ook alle, sinds dan gelezen boeken, van een sterrenkwotering en (eventueel) commentaar te voorzien. Om één of andere duistere reden vergeet ik echter meestal trefwoorden toe te kennnen.

Ik ben ook ingeschreven op een aantal discussiefora van Librarything (o.a. Dutch Librarians who...) maar ik moet vaststellen dat hierop weinig leven te bespeuren valt. Ook merk ik dat ik Librarything zelden gebruik om leessuggesties te vinden, die krijg ik via andere kanalen, maar wel om in boekhandels informatie over mijn titels te kunnen vinden.

Ik voel ook niet onmiddellijk behoefte om de catalogus van de Bibliotheek Turnhout te linken aan Librarything. Binnen mijn eigen (web)catalogus beschik ik al over heel wat tools om mijn gebruikers op weg te zetten: wie dit leent leest ook; verwante auteurs; Meer over Media; V-link en V-spaces. Binnenkort wordt dit aanbod nog uitgebreid met de mogelijkheid voor gebruikers om te kwoteren en commentaar toe te voegen.

1 opmerking:

Eva Simon zei

Op LibraryThing 'bibliothecaris' als gebruikersnaam kunnen strikken. Dan moet je er inderdaad als een van de eersten bij geweest zijn :-)