Het moment voor een tussentijdse beschouwing. Drie dingen gedaan en nu? Leuk zondermeer of doen we er nog wat mee?
Blogs kunnen ongetwijfeld een waardevol informatiekanaal zijn voor bibliotheken, tenminste indien ze goed gebruikt worden. Onze bib startte een tweetal jaar geleden met een digitale nieuwsbrief en ik heb me afgevraagd of wie die niet beter konden vervangen door een blog. Antwoord: neen. Nieuwsbrief en blog hebben elk hun nut en kunnen best naast elkaar gebruikt worden. De nieuwsbrief geeft ons de mogelijkheid om op regelmatige tijdstippen (in Turnhout maandelijks) een groot aantal klanten (momenteel reeds meer dan 1000) op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in de bib. Het is goedkoop, vraagt slechts een beperkte tijdsinvestering en biedt d.m.v. illustraties en hyperlinks de mogelijkheid om de zaak wat op te vrolijken. De nieuwsbrief vraagt inhoudelijk om meer algemene thema's en onderwerpen. Eén ding is hierbij zeker: overdaad schaadt.
De blog daarentegen is veel direkter en wil/moet inspelen op de actualiteit; is zondermeer een instrument van woord en wederwoord, van scherp- en in vraag stellen. De blog is ook gebaat bij een actiever aandeel van de ontvanger. Om deze redenen moet het de lezer van de bibblog ook duidelijk zijn dat de bibliotheek af en toe buiten de lijntjes wil kleuren, afstand wil nemen en kritisch wil formuleren.
Daarom ook is de blog een ideale tool om met vakgenoten een boom op te zetten, vergaderingen en gespreksthema's voor te bereiden of de puntjes op de i te zetten na (ellenlange) discussies.
Het gebruik van RSS-feeds kan zinvol zijn om gebruikers te attenderen op nieuwe materialen maar de vraag kan gesteld worden of hiervoor niet beter de in de bibliotheeksoftware beschikbare tools worden gebruikt. Het geeft de ontvanger bovendien de mogelijkheid de verkregen informatie specifieker aan het eigen profiel aan te passen.
Online fotoalbums zijn voor bibliotheken een geschenk uit de hemel en een uitgelezen middel om de ontmoetingsfunctie van de bibliotheek onder de aandacht te brengen. Bovendien kunnen ze voor de collega's uit andere bibliotheken een bron van inspiratie zijn bij het opzetten van allerlei activiteiten.
Maar één ding staat als een paal boven water. De bibliotheek die deze webtools wil inschakelen in het communicatiebeleid zal hiervoor over de nodige tijd en een rijke inspiratiebron moeten beschikken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Interessante argumenten pro nieuwsbrief hier.
Een reactie posten