zondag 19 oktober 2008

Heerlijk


Heb net mijn Delicious-account aangemaakt (Webwijzer) en maar in één trek mijn favorieten uit Internet Explorer geïmporteerd. Daarna ben ik wel een tijdje zoet geweest met het taggen. Wel een groot voordeel: nu beschik ik voortaan overal over mijn favoriete verwijzingen. Ik vraag me wel af of deze tool een meerwaarde kan bieden aan de dienstverlening van de bibliotheek. Met de Webwijzer beschikken we al over een prima instrument waarmee we websites thematisch kunnen ontsluiten voor de gebruiker. Mogelijk kan het de samenstellers van de Webwijzer wel inspiratie bieden in het vinden en linken van interessante nieuwe sites. De individuele bibliotheekmedewerker kan van Delicious gebruik maken om geattendeerd te worden op nieuwe websites in zijn/haar interessegebieden, het is enkel kwestie een aantal kwalitatieve tags te formuleren.
Ik ben wel de mening toegedaan dat we onze gebruikers deze toepassing moeten leren gebruiken tijdens opleidingen in internetgebruik.

Ik heb wel de intentie om Delicious intensief te gaan gebruiken. Tijdens mijn eerste sessie daarstraks heb ik me moeten bedwingen om niet onmiddellijk door te linken naar een aantal tags die mij bovenmatig interesseren. De nieuwsgierige aagjes moeten maar eens in mijn tag-wolk gaan kijken om te weten te komen welke.
Ik bewaar de grondige kennismaking toch maar best voor de herfstvakantie, kwestie van toch nog enige nachtrust te hebben.

2 opmerkingen:

Eva Simon zei

Gelukkig was je adres makkelijk te achterhalen: http://delicious.com/bibwijzer
Kunnen we bookmarks beginnen delen...

Ben zei

Om te antwoorden op je vraag...de online catalogus vna de bib van Gooik is alsnog onbestaande maar eens we in december 2009 instappen in het PBS kunnen we gewoon van op onze blog doorlinken naar de web-OPAC van het vlaams brabantse PBS vanwaaruit de gebruiker alle toepassingen kan gebruiken.

Ben