vrijdag 17 oktober 2008

Niets is zoals het lijkt


Met de image generators kan je inderdaad heel wat speeltijd doorbrengen en hier en daar kan je wel wat leuke ideetjes opdoen, maar er zit toch veel kaf tussen het koren. En vooral, het is ook zo snel duidelijk dat je met een image generator hebt gewerkt. De beste stukjes software worden dan ook het vaakst gebruikt en zijn dan ook onmiddellijk gekend bij de wat ervaren surfer (cfr. het aantal keren dat 'Spell with Flickr' al gebruikt is in onze blogs).
In plaats van een indruk van degelijkheid krijgt je site/blog eerder een etiket van dilettantisme en goedbedoelde huisvlijt. Ongeveer hetzelfde effect dat je krijgt bij Word-documenten waarin de maker wat heeft gespeeld met WordArt en de standaard bijgeleverde prentjes. Wel proper, maar al zo vaak gezien.
Bovendien hebben de generators toch vaak de hebbelijkheid dat ze werken met vaste profielen waardoor je resultaat niet altijd is wat je gehoopt had. Het voorbeeld van de boekcover die ik gemaakt heb met 'Dummies Book Cover Maker' is daar een duidelijk voorbeeld van.
Misschien is het toch zinvoller om met een echt fotobewerkingspakket te leren werken. Het vergt wel wat tijd om het onder de knie te krijgen maar het resultaat is, na enig oefenen, veel fraaier en geeft toch meer voldoening.

2 opmerkingen:

Eva Simon zei

Tja, dat is ook kenmerkend voor web 2.0, dat alles altijd al door iedereen gedaan lijkt. Ik heb dat dikwijls met bloggen. Tegen dat ik over iets wil schrijven, hebben al tien anderen erover bericht en vind ik het de moeite niet meer waard. Toch mag je zo niet redeneren (zeggen vrienden me dan), er zal altijd wel nog iemand iets zijn met jouw informatie.

Dwarskijker zei

Net om die reden pleit ik in mijn volgende bericht voor de blog als kritisch medium. Het middel om afwijkende meningen en eigenzinnige commentaren te formuleren.
Daarom is de blog voor bibliotheken misschien ook een 'gevaarlijk' medium. Voor de doorsnee gebruiker is zijn bibliotheek een strikt neutrale instelling en een stekelige blog doet hem/haar misschien anders aankijken tegen de ver(be)trouwde instelling.
Maar een blog die enkel maar weergeeft wat veel anderen al hebben voorgedaan heeft ook weinig zin.