woensdag 10 december 2008

Laat maar stromen, die muziek!


De cursus 23 dingen heeft voor onze bibliotheek al één concreet resultaat opgeleverd. Ik heb door de cursus Last.fm leren kennen en het nut ervan voor een bibliotheek met een avm-afdeling. Nu wordt Digileen wel gepromoot, maar er zijn toch wel enkele schaduwkanten aan de site: er moet een programmaatje geïnstalleerd worden vooraleer je er gebruik kan van maken; er is minder aandacht voor de populaire muziekgenres; je kan het gevraagde maar gedurende één week beluisteren. En dat terwijl er toch van die leuke sites zijn als Last.fm en Deezer. Als ik die sites kan linken aan onze bibcatalogus, kan de pret niet op.

En het is gelukt! Via V-link, de OpenURL generator die al aan onze catalogus gelinkt is, ben ik erin geslaagd de sites te koppelen aan de beschrijvingen in de catalogus. Bij de volledige beschrijving van een cd kan je via de knop 'internetlinks' het album opzoeken en beluisteren in Last.fm of Deezer zonder dat je nog apart zoektermen dient in te voeren. Probeer het zelf eens in onze catalogus. Voor een demo kan je hier klikken (met dank aan Ben voor de info over Jing).

Ken je nog leuke sites die kunnen bevraagd worden, laat het me weten.

1 opmerking:

Annie zei

Ik heb deze post nu pas echt gelezen. Interessant! Ik geef de link vandaag nog door aan onze bibliothecaris. Groetjes!