maandag 26 januari 2009

Jeugd-SISO op de wip

Vandaag een simpel bericht in de LOCUS-nieuwsbrief: de OpenVlacc stopt met het opnemen van het SISO-nummer in de beschrijving en houdt het voortaan bij de ZIZO-notering. Reden: omdat de meeste bibliotheken enkel nog de ZIZO hanteren.
En dan! Mijn bibliotheek heeft bewust gekozen voor SISO, ook voor de jeugd, ondermeer omdat we de jongeren ook al in de jeugdbib vertrouwd willen maken met de zoek- en plaatsingssystemen in de volwassenenafdeling. En in die volwassenenafdeling komt geen ZIZO binnen. De collectie is daar bij heel wat rubrieken veel te groot voor ZIZO. Onze aandacht voor de gebruiker gaat zover dat we hem/haar niet verplichten om enkele planken met identieke rugstickers af te lopen om het juiste werk te vinden.

En waarom geen SISO en ZIZO samen? Teveel werk voor de catalografen? Laat me niet lachen. Net nu geautomatiseerde catalogi de mogelijkheid bieden om materialen op talloze manieren te ontsluiten (o.a. met onbeperkt aantal trefwoorden en in goede web 2.0 traditie tagging door de gebruiker zelf), net nu gaat OpenVlacc snoeien in de ontsluiting. Ontbreekt de expertise bij de catalografen? Leer het hen dan wanneer de kennis ontbreekt in plaats van de dienstverlening terug te schroeven.
Dat de beschrijvingen dan sneller kunnen aangeboden worden kan natuurlijk, maar hou het dan toch gewoon bij titel en auteur. Het gaat gegarandeerd nog veel sneller.

3 opmerkingen:

Eva Simon zei

Interessant standpunt. Ik ga in de lessen voorlopig door met SISO naast alle ZIZO's.

Unknown zei

Ja Paul, ik heb nooit veel affiniteit met ZIZO gehad. We hebben het destijds een verkleutering genoemd en daar blijf ik toch wel bij. Ik heb in A'pen de studiedag meegemaakt, ik ben naar Geel gaan kijken en voor grotere collecties werkt dat gewoon niet. Voordeel van ZIZO is dat ze tabula rasa konden maken en bepaalde onderwerpen konden hergroeperen. Ik heb mijn SISO ook aangepast (tuinen en huisdieren bv heb ik bij 580 en 590 geplaatst).
Ik vind trouwens de onderwerpsontsluiting in het algemeen niet zo bijzonder bij open-vlacc.
Ik stoor mij aan de beperkte ontsluiting van films (onderwerpen maar ook het ontbreken van componisten).

Dwarskijker zei

Misschien een suggestie voor Openvlacc: laat de bibliotheken die beschrijvingen overnemen ook taggen. Eindelijk een grondige ontsluiting. Want hoe je het ook draait of keert, de meest gebruikte doorklikmogelijkheid bij non-fiction in een catalogus is toch nog steeds het trefwoord.