dinsdag 25 mei 2010

Tour de France

De meimaand loopt alweer ten einde en dus is het weer tijd om naar jaarlijkse gewoonte (een deel van) Frankrijk met de fiets te doorkruisen. Geen cols buiten categorie dit jaar maar wel de nodige hellingen en de bulten van het Centraal Massief. De startlijn is zoals reeds vaak getrokken in Sint-Joris-Winge, de aankomstmeet ligt een kleine 1300 km en 10 ritten verder naar het zuiden aan de voet van het Viaduct van Millau.


Voor de veertiende keer reeds is mijn zwager Eric mijn fietsmaatje en zijn mijn schoonouders volgers, verzorgers, techniekers en vooral heel aangenaam gezelschap.


Van morgen tot volgende week zaterdag kan je onze fietsbelevenissen volgen op deze blog. Elke dag een overzicht van de rit met kaart en info over plaatsen waar we passeren. Natuurlijk ook een link naar de website van de chambres d’hôtes waar we de innerlijke mens spijzen en onze moede leden te ruste leggen. Indien internet beschikbaar krijg je ‘s avonds nog een verslag van de hoogtepunten van de voorbije dag.

woensdag 24 maart 2010

Gezocht: tijdelijk verblijf voor een bib

Misschien heb je al wel iets vernomen over de asbestvervuiling in de plafondbepleistering van onze bibliotheek, zo niet ben je via dit persbericht onmiddellijk op de hoogte. Deze minuscule stofjes hebben wel grote gevolgen voor de werking van onze bib, de volledige publieksruimte en een gedeelte van de kantoren moet volledig ontruimd en als het effe kan graag voor 1 augustus. Gevolg: momenteel struinen we de Turnhoutse straten af op zoek naar een geschikte locatie waar we de bibliotheek tijdelijk in onder kunnen brengen.

verhuisdoos[1] Niet eenvoudig natuurlijk met toch wel een uitgebreid verlanglijstje: voldoende oppervlakte om zoveel mogelijk dienstverlening te blijven garanderen, geen lekkende daken, geschikte verwarming om ook de volgende winter goed door te komen, graag ook een beetje daglicht en voldoende kunstlicht, vlot toegankelijk ook voor de minder mobiele medemens, gemakkelijk bereikbaar met parkeerruimte, halte van openbaar vervoer in de buurt, graag ook de stedelijke glasvezel onder bereik, kantoorruimte ter beschikking of snel te realiseren en ik kan nog wel even doorgaan. Als je dan nog weet dat het betaalbaar moet zijn en dat we geen kapitalen willen investeren in aanpassingswerken zal het snel duidelijk zijn dat de mogelijke pleisterplaatsen niet dik gezaaid zijn.

Kortom, het komt er op aan de knoop zo snel mogelijk door te hakken zodat we kunnen starten met de concrete verhuisplannen. Ik had me onze bibliotheekwerking in 2010 wel iets anders voorgesteld.

donderdag 4 maart 2010

23 dingen goes back to the future

Het was best een boeiende dag vandaag in Gent en de vlag dekte de lading. Terugblikken op het voorbije '23 dingen' traject in Vlaanderen (en ook een beetje in Nederland) maar ook een vooruitblikken op wat de bibliotheek 2.0 toekomst nog in petto heeft.

Na Rob Coers' betoog stel ik me de vraag of er voor de bibliotheken geen rol is weggelegd in het uitrollen van de web 2.0 kennis bij haar traditionele doelgroepen. Nu de nood aan de standaard webintroductiecursussen afneemt, is de tijd misschien rijp om initiaties in de typische web 2.0 applicaties aan te bieden. Ik zie wel brood in de cursus 'web 2.0 voor laaggeletterden' of in een begeleiding van de stedelijke administratie bij haar eerste wankele pasjes op het 2.0 pad.


De creatie van het Kenniskantoor door Bibnet beantwoordt evenzeer aan een behoefte. Alleen, een kennisuitwisselingsplatform heeft alleen nut als er ook iets wordt uitgewisseld en daar wringt volgens mijn bescheiden mening het schoentje. De reeds eerder opgezette fora, blogs en discussiegroepen hebben het al overduidelijk aangetoond: de Vlaamse bibliotheekmedewerker klimt slechts node in de pen en laat zelden het achterste van zijn/haar tong zien. Wil het Kenniskantoor kans op slagen maken dan zal toch veel energie moeten gestoken worden in het overtuigen van het veld om inhoud hiervoor aan te leveren. Misschien stimuleert de ervaring opgedaan in het maken van biblioblogs wel om ook deze horde te nemen.

Geert Lievens mag het me niet kwalijk nemen maar na zijn presentatie kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de SBB's maar beter ineens fusioneren. Los van de diverse erg lovenswaardige initiatieven moet ik vaststellen dat het vaak meer van hetzelfde is, enkel met een ander accent. Als we dan moeten zoeken naar rationalisatie is daar nog wel wat winst te halen.

De praktijkvoorbeelden van Bornem, Asse en Halle toonden nog maar eens aan dat met goede wil, enthousiasme en liefde voor het vak mooie resultaten te halen zijn. Wereldschokkend zeker niet, maar prima doordachte initiatieven die de bib de kans bieden het contact met de gebruiker te verbeteren.

Misschien had ook wat meer tijd gemogen voor de bespreking van de stellingen maar toch mag gesproken worden van een geslaagde terugkomdag, met dank aan de initiatiefnemers.

woensdag 10 februari 2010

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…

Of om Alice Nahon te parafraseren: “’t Is goed naar eigen bib te kijken even voor naar Brussel te gaan, of ik van begin tot einde de zelfevaluatie naar behoren heb gedaan”.

Vandaag was het reflecteren geblazen ten huize van Locus. De zelfevaluatie is ingevuld en opgestuurd, de resultaten zijn bekend en besproken. En dan is het tijd voor actie. Het is niet de vraag waar de knelpunten liggen (daar kan je gewoon niet naast kijken) maar wel welke van die punten prioritair worden aangepakt. Na de ontnuchtering bij het bekijken van de resultaten van de zelfevaluatie (doen we eigenlijk nog iets goed?) kwam vandaag de geruststelling (als je het zo al mag noemen): we hikken blijkbaar met heel wat bibliotheken tegen dezelfde problemen aan. Het is nu kwestie de juiste keuzes te maken rekening houdende met de visie op de gewenste dienstverlening. Eenmaal de prioriteiten vastgelegd kunnen we een verbeterplan opstellen en hier wil ik zeker niet teveel hooi op de vork nemen. Nee, niet uit gebrek aan ambitie dan wel uit bekommernis om op tijd en stond een succeservaring te kunnen hebben. Eerst wennen aan deze nieuwe manier van werken.

zondag 31 januari 2010

“Grote-verwachtingen-prijs” 2010

Ja, ik besef het, het jaar is nog erg pril en er staat vermoedelijk nog heel wat te gebeuren. Maar toch zou ik de “Grote-verwachtingen-prijs” 2010 willen uitreiken aan de gemeente Pittem.

Knipsel En waar heeft deze landelijke gemeente deze eer dan aan te danken zal u denken. Wel aan de recent geplaatste personeelsadvertentie voor de betrekking van bibliotheekbediende (halftijdse functie/voltijdse inzet). Van betrokkene wordt, volgens de advertentie, verwacht dat hij/zij instaat voor de dienstverlening (waar werf je anders iemand voor aan?) en informatieverstrekking; het onder leiding van de bibliothecaris instaan voor het uitvoeren van alle administratieve taken en het uitvoeren van bibliotheektechnische werkzaamheden. Klapper op de vuurpijl: de gelukkige wordt ingeschaald op niveau D.

Ik weet het, Pittem is geen grootstad en naar ik, na wat zoeken op het internet, kan vaststellen werd er ook wel geld gestoken in de bouw van een bib en een uitleenpost. Maar wat denkt men met dergelijke personeelsadvertentie te bereiken? Dat er met de stijgende werkloosheidscijfers wel weer een hoger gekwalificeerd kandidaat de job wil (lekker weer wat geld op zak gestoken)? Of denkt men in Pittem echt dat dergelijke taakinvulling op D-niveau hoort ingevuld? Welke dienstverlening wil de gemeente dan in haar bibliotheek aanbieden? Misschien doen ze dan toch maar beter een oproep voor een gepensioneerde die over de duiven wil praten.

Ze hebben in Pittem echt wel nagedacht over de base-line van hun logo.

vrijdag 29 januari 2010

Interne klanten

In het visiedocument van onze bibliotheek was ook aandacht voor de uitbreiding van de dienstverlening naar interne klanten binnen het stadsbestuur. Vandaag is de eerste stap gezet naar de realisatie hiervan. In samenwerking met enkele medewerkers van het stadskantoor werd een projectvoorstel opgemaakt waarbij de Bibliotheek Turnhout het beheer van de vakliteratuur van de meeste stedelijke diensten op zich gaat nemen.

Vertrekkende uit de nood aan informatie van de stedelijke medewerker staat de bibliotheek niet enkel in voor aankoop, ontsluiting en ter beschikking stellen van de vakliteratuur maar ook budgetopvolging, abonnementenbeheer, informatiebemiddeling en collectiebeheer behoren tot de aangeboden dienstverlening. De aanwinsten, en na verloop van tijd ook de retrocollectie, zullen opgenomen worden in een apart bestand van de online catalogus zodat de stedelijke ambtenaren ten allen tijde kunnen nagaan welke vakliteratuur ter beschikking is en op welke dienst en bij welke persoon het materiaal kan opgevraagd worden. Bedoeling is de bestaande vakbibliotheek optimaal te benutten en de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk aan te wenden. De ontsluiting met SISO en trefwoorden helpt de medewerker snel op weg naar de benodigde informatie.

De expertise van de bibliotheek moet er toe leiden dat de informatievraag op de meest doeltreffende manier wordt beantwoord. Dit kan zijn door de aankoop van de vakliteratuur, maar evenzeer kan het antwoord gevonden worden in de eigen collectie van de bibliotheek of via een interbibliothecaire aanvraag.

Deze wijze van werken werd vandaag met projectomschrijving, flow charts en catalogusdemo voorgesteld aan het stedelijke managementteam. Na de voorstelling kregen we het fiat om het project effectief op te starten. Tegen 1 mei, nadat formulieren zijn opgemaakt, procedures zijn uitgeschreven, informatie en opleiding zijn gegeven en beperkte tests zijn uitgevoerd, wordt een eerste evaluatiemoment ingebouwd. We hebben er het volste vertrouwen in.

dinsdag 26 januari 2010

Winterslaap

Ik ben ontwaakt uit mijn winterslaap. De dikke vacht is afgeschoren en de langdurig opgepotte vetreserves worden weggewerkt. De tijd van hernieuwde actie is weerom aangebroken. De nieuwe uitdagingen (en ook nog enkele oude) liggen uitnodigend te lonken, klaar om aangegaan te worden:

  • het visiedocument van onze bib is uitgeschreven en wacht op het officiële fiat;
  • de zelfevaluatie van de bib is verwerkt en geduid, nu is het tijd voor de keuzes;
  • het project ‘Integraal CollectieBeleid” is van start gegaan;
  • de afspraken voor de verkennende gesprekken over de definitieve invulling van het personeelsorganogram worden gemaakt;

Ondertussen verscheen ook het 4de nummer van de cultuurkrant Suiker met een interview met ondergetekende. De publicatie bood me de mogelijkheid om mijn visie op de bibliotheek te ventileren, een kans die ik niet kon laten liggen. De vorm waarin het gepresenteerd wordt laat ik voor rekening van de interviewer, maar achter de inhoud blijf ik onverminderd staan.