zondag 3 mei 2009

Kaartenfreak

Het internet en zijn web 2.0 toepassingen zijn een goudmijn voor een kaartenfreak als ik. Combineer dat met mijn fietshobby en ik ben uren zoet met het uitstippelen en virtueel narijden van mijn tochten.

Gisteren heb ik, net zoals vorig jaar trouwens, deelgenomen aan de Grinta Challenge, een toertocht doorheen het wondermooie ‘Pays des Collines’ ten noordoosten van Doornik. Een 150-kilometer lange tocht over slingerende landwegen en nijdige hellingen (bijna 2000 hoogtemeters) met af en toe een kwellende kasseistrook. Kortom, een aanrader voor elke liefhebber van de ‘kromme gedon’. De fietsgps heeft de ganse tocht geregistreerd en bij thuiskomst heb ik de info op de computer ingeladen. Met een freeware programma nadien de gps-track omgezet naar het Google Earth formaat en nu kan ik naar believen de tocht herbeleven. De talrijke Panoramio-links op de route geven een idee van de pracht van de streek.

Voor deze blog heb ik het kaartbestand geïmporteerd in mijn persoonlijke kaarten van Google Maps en openbaar gemaakt zodat ik de Grinta Challenge kan delen met andere fiets- en/of kaartliefhebbers.

2 opmerkingen:

Eva Simon zei

Tof! Wij hebben onlangs voor 't eerst zes dagen gemountainbiked met GPS. Had nog niet aan Google Earth gedacht.

Dwarskijker zei

Het effect van Google Earth werkt het best in de bergen. Je moet vooral het vinkje zetten bij terrein zodat de niveauverschillen zichtbaar worden. Dan de kaart "platleggen", voldoende inzoomen en (her)rijden maar. Probeer maar eens bij mijn openbare kaarten rit 9 (Boo-Sihen - Antignac). Deze rit is nog wel met de hand ingetekend, niet via gps ingeladen maar resultaat is hetzelfde.